Príbeh rekordného daniela

10.12.2022

Väčšina príbehov, ktoré píšem má dobrý koniec, no tento taký bohužiaľ nebude. Bude o danielovi, ktorého som poznal 5 rokov a už ho bohužial nestretnem. Za ten čas som si ho dosť obľúbil a každé stretnutie s ním ma veľmi potešilo. Okrem toho, že som ho poznal dlho, bol to v paroží tak silný a unikátny daniel, akého možno už nikdy nestretnem. V tomto krátkom článku Vám teda porozprávam jeho príbeh.


26.3.2017.  & 14.4.2017 - odhadom 3-4 roky 

Prvýkrát som tohto daniela stretol na jar 2017. Presnejšie 26.3.2017. Vtedy mohol mať mojím odhadom 3 až 4 roky. Už vtedy bol na svoj nízky vek v paroží na miestne pomery relatívne silný. Jeho charakteristickými črtami boli zahnuté konce parohov dovnútra a výrez v pravej lopate, ktorý sa mu o 2 roky vrátil. Rovnako to boli aj jeho dlhé, do strán smerujúce očníky, ktoré boli nasledujúci rok dobrý identifikačný znak. Jeho nízky vek je poznať aj podľa jeho ešte mladíckeho pohľadu, ktorý sa časom mení a pri porovnaní s nasledujúcimi fotkami je to dobre vidieť. 

Následne som ho stretol 14.4.2017 keď mal parohy stále ešte na hlave, čo je ďalším znakom toho, že to bol vtedy dosť mladý daniel, keďže staršie daniele zhadzujú parožie skôr ako tie mladšie (na fotke daniel úplne napravo). Kvôli vtedajšej technike, sú tieto fotky len dokumentačné.

9.8.2017 . & 2.12.2017 - odhadom 4-5 rokov 

Daniela som po zhodení nevedel identifikovať až kým mu nedorástli parohy. No, keď mu parohy dorástli hneď som ho spoznal hlavne podľa jeho charakteristických očníkov (prvých vetiev na parohoch), ktoré majú rovnaký tvar ako rok pred tým. Daniela som toto leto prvý krát stretol 9.8.2017, keď mal parohy ešte v lyku. Následne som ho fotil až v zime, 2.12.2017, kde na fotke oproti predchádzajúcej už má daniel parohy vytlčené. Daniel tu mohol mať tak 4-5 rokov. Ešte som ho vtedy veľmi dobre nepoznal, ale už vtedy to bol jeden z najkrajších danielov u nás. Je pravda, že vtedy všeobecne nebolo toľko veľkých danielov, ako je u nás teraz, čomu možno dopomohol aj on, rozširovaním dobrej genetiky. Jeho prípadní potomkovia, ktorí sú z ruje 2017 a narodili sa nasledujúcu jar teraz majú 4 roky a práve teraz začínajú nasadzovať prvé silnejšie lopaty.

13.8.2018 & 30.3.2019 - odhadom 5-6 rokov 

Keď daniel v lete 2018 nasadil nové parohy už sa ho nedalo pomýliť. Nasadil tak silné parožie, aké som u danielov u nás ešte nevidel. No, bohužiaľ mi vtedy šťastie neprialo a nepodarilo sa mi ho dobre zdokumentovať. Mám ale aspoň dokumentačné fotky, kde vidno, ako aj tento rok daniel nabral na parohoch a na pravom parohu sa mu vrátil podobný zárez ako mal v roku 2017.  Ďalší jeho charakteristický znak do nasledujúcih rokov boli jeho dlhé, zahnuté nad-očníky (hlavne ten ľavý), ktoré mal veľmi podobné s tými v nasledujúcich rokoch. V lyku som ho fotil 13.8.2018 a následne na jar 30.3.2019, kde stále v tele nemal postavu ako starý daniel, odhadol by som ho tu na 5-6 rokov.

21.7.2019 . & 1.12.2019 - odhadom 6-7 rokov 

Po neúspechu nafotiť tohto silného daniela sa tento daniel stal mojím hlavným fotocieľom. Už som ani nečakal, že by nasadil oveľa väčšie parožie, ale keď som ho prvýkrát stretol s novým parožím ostal som v šoku. Tak silného daniela som dovtedy nevidel ani na internete. Avšak sa mi s ním vôbec nedarilo, a tak mám z leta len pár dokumentačných fotiek fotených 21.7.2019, kde sa parožie tohto daniela vôbec nedalo porovnať s ostatnými danielmi.

Na ruju, ako každý rok odišiel a ja som sa modlil nech sa vráti, aby som mal šancu ho dobre nafotiť. Myslím, že 9/10 poľovníkov by tohto daniela nepustilo. No našťastie ruju daniel prežil a znovu sme sa stretli 1.12.2019 a vtedy to konečne vyšlo. Konečne sa mi podarilo k nemu dostať a takmer 2 rokoch ho dobre nafotiť. Daniel mal tento rok krásne plné lopaty (bez zárezov) a dokonca aj čipky (malé výrastky na parohoch), ktoré sú aj u silných danielov vzácne. Rovnako mu tento rok ostali aj jeho dlhé nad-očníky. Daniel tu mohol mať okolo 6-7 rokov a už mal určite zlatú medailu. 

17.7.2020 1.1.2021 & 30.3.2021 - odhadom 7-8 rokov 

Po úspešnom nafotení môjho daniela na konci roka 2019 som ho stretával pravidelne, kým na jar 2020 nezhodil. Počas leta som ho tento rok v porovnaní s predchádzajúcimi stretával dosť málo, no napriek tomu sa mi ho podarilo dokumentačne nafotiť aspoň 17.7.2020. 

Tento rok daniel nasadil slabšie parožie oproti predchádzajúcemu, no aj tak stále vyčnieval, tentokrát nie len kvôli veľkosti, ale hlavne tvaru parohov. Jednou z jeho hlavných parohových čŕt ostali ako každý rok zahnuté konce smerom dovnútra, no tento rok boli zahnuté o dosť viac ako predtým a na pravom parohu bolo toto zahnutie v tvare klepeta. Dá sa povedať, že daniel tentorok nasadil netradičné, takmer raritné parožie, ktoré je úplne odlišné od toho predchádzajúceho, no okrem zahnutia som daniela spoznal aj kvôli jeho opäť dlhým nadočníkom.

Na ruju sa ako každý rok vyparil a mne ostávalo len dúfať, že sa vráti. Každým rokom sa pravdepodobnosť jeho návratu zmenšovala, no aj na jar 2021 sa mi znova vrátil. Fotenie ale vôbec nešlo, a tak sa môžem podeliť len s pár dokumentačnými fotkami. Prvá fotka bola fotená 11.1.2021 a druhá 30.3.2021 a daniel tu mal mojim odhadom okolo 7-8 rokov.

11.7.2021 & 24.7.2021  - odhadom 8-9 rokov 

Začiatkom leta 2021 som bol veľmi zvedavý, či daniel v predchádzajúcich rokoch dosiahol svoj vrchol v paroží a pôjde tento rok znovu dole (ako to býva nie len pri zvieratách, ale aj ľuďoch, ktorí pribúdajúcimi rokmi tiež fyzicky slabnú). No opak bol pravdou.
Daniel, ako to s vekom pri jeleňovitých býva, síce trochu stratil dĺžky, ale všetko to vynahradil hmotou.
Prvýkrát som ho toto leto stretol 11.7.2021 a hneď som ho spoznal. Daniel tu mohol mať 8-9 rokov. Daniel bol vo vynikajúcej kondícii. Aj keď tu ešte nemal úplne dorastené parohy bol opäť neporovnateľný s ostatnými. Hneď na prvý pokus sa mi podarilo k nemu dostať tak blízko, že ma skoro prevalili, keď chceli vojsť do lesa presne tam, kde som stál.

Po tom ako som daniela nafotil na začiatku leta, ešte s nedorastenými parohmi, som ho stretával pravidelne, no fotiť sa nechcel. V jedno ráno sa mi konečne podarilo dostať k asi 20 člennej ležiacej skupine, ktorú som dobre poznal. Zamieril som na nich foťák a očami hľadal svojho daniela. Keď som ho zbadal v hľadáčiku skoro som odpadol. Také impozantné parožie som za 15 rokov fotenia nevidel, a to som už videl extrémne veľa danielov, z rôznych revírov. Dokonca ani na internete som podobného daniela nevidel. Jeho parožie bolo tak zatočené dovnútra, ako keby malo napodobniť korunu, ktorú si tento dančí kráľ určite zaslúžil. Žiadnu z týchto fotiek tohto daniela som nikdy nikde neuverejnil, lebo som sa o neho bál.

Po lete 2021 prišla ruja, počas ktorej som daniela za 5 rokov ani raz nestretol. O jeho ulovení som nič nepočul a tak som dúfal, že sa po ruji znovu vráti. V zime som sa dopočul, že u nás poľovníci videli daniela s hrčou. Takého daniela som fotil v lete 2020, presnejšie 15.7.2020 (fotka nižšie) a bol som veľmi prekvapený, že by daniel ešte žil, keďže som ho skoro 2 roky nevidel. Ale potešil som sa, že to známy daniel prežil. 

29.3.2022 & 5.4.2022 - odhadom 9-10 rokov 

Chodil som do tých miest na jar 2022, až kým som daniela s hrčou nestretol. Hneď som zistil, že nejde o toho pôvodného daniela s hrčou, ale bohužiaľ rovnakú hrču má môj daniel. Už som vedel, že ide o herniu, ktorá vzniká po zraneniach alebo namáhavých fyzických výkonoch (obe z pochádzajú z ruje), keď vnútorný orgán vystúpi zo svojej dutiny. Keďže som vedel, že ten prvý daniel to neprežil bolo mi toho môjho veľmi ľúto, a úprimne sa mi pri prezeraní tých fotiek tlačili slzy do očí. Aj keď som celú jar nestrácal nádej obával som sa toho, že daniel to neprežije. Celú jar tohto roku som venoval jemu, aby som vedel, či žije. Podarilo sa mi ho párkrát nafotiť, čo bolo mojím cieľom, keďže som sa bál toho, že nových parohov už nedožije.

Daniel svoje parožie tento rok zhodil 7.4.2022. Po zhodení som ho videl ešte párkrát a stále dúfal, že dožije aspoň dalších parohov. No, keď danielom začali rásť parohy už som ho hľadal márne. Keď som daniela nevidel celé leto, aj keď som stretával danielov, s ktorými sa daniel minulé roky zdržoval vedel som, že daniel neprežil.

Sú 2 možnosti, čo sa mu mohlo stať. Tá pravdepodobnejšia, že daniel na začiatku jari uhynul na herniu alebo to, že chodili do dediny ľudom do záhrad si odniesol on, keďže som počul, že 1 daniela takto zastrelili, aj keď je to na jar zakázané (niektorí ľudia sú fakt hajzli). 

Tú jar som našiel 1 uhynutého daniela, no podľa ešte slabo narastených parohov a pokročilého rozkladu sa nedalo povedať či to bol on.

11.4.2022  - Posledné stretnutie

Poslednú fotku môjho daniela mám z 11.4.2022, keďže som ho kvôli hrči vedel identifikovať aj napriek zhodeným parohom (daniel na čele čriedy). Toto bolo naše posledné stretko, po tom ako som ho sledoval 5 rokov.

Podľa môjho odhadu sa daniel dožil 9 max. 10 rokov, čo je na to aký bol veľký väčšinu života dosť zázrak. Škoda ale, že sa takto smutne musel skončiť život jedného z najsilnejších danielov, akých som doteraz videl či na fotkách alebo ako trofej. 

Ja ale na tohto daniela nikdy nezabudnem, keďže jeho obrazy budú navždy zdobiť moju izbu.

 2023 © Filip Násaly. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky