Ako som fotil Rybárika riečneho

16.07.2020

Fotenie Rybárika riečneho

Rybárik riečny je jeden z najkrajšie sfarbených vtákov u nás, a tak som si, ako ďalší ciel fotenia na jar 2020 vybral práve jeho. Fotil som ho už v 2012, vtedy na relatívne veľkú diaľku, no teraz bola mojim cieľom takzvaná atlasovka rybárika. Tak som sa po zhodárskej sezóne vybral práve k nemu.

9.5.2020

Ráno som šiel teda omrknúť terén, kde som ich predtým fotil. Potešilo ma, keď som ich uvidel presne tam, kde pred pár rokmi. Rybáriky sa zdržovali neďaleko miest, kde hniezdia, dokonca sa v spadnutom strome naháňal samček so samičkou a moju prítomnosť takmer ignorovali až, kým som už nebol príliš blízko. Vyzeralo to, že tieto miesta majú fakt radi.


Canon 60D + Canon 100-400/4-5.6 IS USM 1/500s f/8 iso 800


Tak som zahájil druhú fázu. K halúzke, kde som ich sledoval som im pripravil svoju halúzku, pripravil som kryt z maskovacej siete a pár kusov konárov, ktorý som po krajoch ešte zakryl pokosenou ďatelinou a bol som redy na tretiu fázu. Očakával som, že sa tak do 3 sedení budem môcť pochváliť svojou vysnívanou fotkou.

No opak bol pravdou. Chodil som síce aj na iné miesta (na srnce a daniele), ale prioritou bol stále rybárik, a po cca 20 hodinách strávených v kryte som mal pofotenú akurát tak prázdnu halúzku ,keďže rybárik za 3 hodiny preletel tak raz. Každú vychádzku som vstával o 4: 50 (keďže v kryte musím byť predtým,ako začne lietať) a rybárik niektoré dni ani nepreletel.

Fakt neviem, ako je to možné, keď som ich tak sledoval mnohokrát a kryt ich určite neplašil, keďže vyzerá úplne prirodzene. Zato sem-tam ma potešili aspoň iné operence, ktoré sa veselo predvádzali pred objektívom.

Canon 60D + Canon 100-400/4-5.6 IS USM 1/320s f/6.3 iso 1600

Canon 60D + Canon 100-400/4-5.6 IS USM 1/500s f/8 iso 1000

2.6.2020

Síce už zúfalý ale stále som dúfal, že sa to zlomí, a tak som sa znovu rozhodol to ísť skúsiť. Avšak, po hodine som to vzdal a išiel som sa pozrieť k miestu, kde hniezdia, či im mladé už nevylietali. A, predsa som cestou uvidel na konári sedieť mladého,ktorého kŕmil rodič. Dal mu rybku a odletel pre ďalšiu. Tak som si povedal, nejdeš ty ku mne tak idem ja k tebe.

Terén na fotenie bol ťažký,svetlo skoro žiadne,samé konáre,ale predsa sa mi podarilo k mladíkovi dostať.Stihol som urobiť 2 fotky,kým mu cvakanie prišlo divné a odletel na konár ďalej.Fotka má ďaleko od mojej vysnívanej,ale aspoň niečo, keďže je to jediné,čo za 22 hodín mám.Teraz som zvolil iné miesto neďaleko od tohto, tak snáď sa mi to už konečne podarí.

Canon 60D + Canon 100-400/4-5.6 IS USM 1/180s f/5.6 iso 1600 

11.7.2020

Po tom, ako mi kvôli veľkým dažďom voda odniesla rybárikovu halúzku a tomu, že mi na ňu aj tak ani raz nesadol, rozhodol som sa, že skúsim iný flek. Vytipoval som si snáď jediné miesto, kde poriadne svieti slnko a išiel som zistiť, či sa tam rybárik zdržuje. Veľmi ma potešilo, keď som ho tam len po pár minútach videl preletieť a keďže si tam nemal kde sadnúť prišla moja chvíľa. Pripravil som mu halúzku a šiel som sa pozrieť na srnce. 


Keď som sa vracal naspäť, rybárik už sedel na halúzke, aj keď tam bola sotva 15minút. Preistotu som ho už nerušil a po 2 týždňovej pauze od fotenia som svoju prvú vychádzku venoval práve jemu. 

Avšak, keď som ráno prišiel halúzka bola spadnutá. Kým som ju dával naspäť rybárik okolo mňa preletel a po hodinovom čakaní už neprišiel,a tak som šiel znova vyskúšať šťastie so srncami. Bolo už 7:30, slnko už začínalo poriadne svietiť, ale ja som si povedal, že to ešte na hoďku skúsim. Už som ani nedúfal, keď zrazu rybárik zapískal. Opatrne som sa pozrel ponad foťák, keď som ho zbadal sedieť presne tam, kde som chcel. 

Canon 60D + Canon 100-400/4-5.6 IS USM 1/500s f/8 iso 800


Po toľkých rokoch fotenia sa mi srdce už len tak nerozbúcha, ale teraz od radosti bilo ako, keď Kali zistil, že mu zabalili 1,5t pervitínu. Pomaly som začal fotiť, čo rybárikovi vôbec nevadilo a nerušene sedel na halúzke asi tak 5 minút pred tým, ako odletel. Bolo už celkom ostré svetlo, ale ten pocit radosti je neopísateľný. A to som sme spolu ešte len začali.

12.7.2020

Keďže som videl, že sa rybárikovi moja halúzka zapáčila stačilo už len "vymáknuť" lepšie svetlo. Na tomto mieste je večerné svetlo ideálne, a tak som tam hneď nasledujúci večer čakal plný očakávaní a zamaskovaný až po uši.

Rybárik nenechal na seba dlho čakať a ani nie po 15 minútach priletel. Konečne to bolo podľa mojich predstáv. Síce mi to zabralo neskutočne veľa času a doteraz nechápem prečo, ale po toľkom snažení to nakoniec vyšlo a teraz viem, že každá chvíľa doteraz presedená v kryte stála za takúto odmenu. 

Canon 60D + Canon 100-400/4-5.6 IS USM 1/500s f/8 iso 800 




Galéria k článku


 2023 © Filip Násaly. Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky